Více než 90 % rodičů a žáků vyhledává v současnosti informace o školách na internetu. Online marketing jako téma je i přesto ve školách často přehlížen a odsouván na poslední místa v seznamu věcí, kterým by se měla věnovat pozornost. Přitom stejně jako firmy potřebují získat klienty, tak i školy mezi sebou soupeří o žáky. Právě online marketingové nástroje jsou způsobem (a dnes již i nevyhnutelným prostředkem), jak svou instituci můžete prezentovat široké veřejnosti a zvýšit o ní povědomí. Oslovte své budoucí i současné studenty a zaměřte se na těchto 7 nástrojů pro školní marketing.
Webové stránky
Vizuálně přehledný a funkční web představuje základ školního marketingu, jelikož je propojen s dalšími kanály a funguje jako vaše online vizitka. Webové stránky školy by proto měly být postaveny tak, aby se v jejich prostředí dalo lehce zorientovat a vyhledat všechny důležité informace. Měly by mít moderní design a obsahovat aktuální a užitečný obsah. Zastaralá sdělení totiž dokáží odradit až 68,7 % uchazečů. Nezapomeňte ani na optimalizaci webu pro mobily. Právě špatná responzivita patří mezi jeden z nejčastějších problémů školních webů. Vyhněte se i těm dalším, ale nejprve si přečtěte, které to jsou.
Vytvořit pro školu atraktivní a perfektně funkční web se všemi náležitostmi může být pěkný oříšek. Přišli jsme proto s komplexním řešením a rádi pomůžeme i vám.
Sociální sítě
Kdo dnes nemá profil na sociálních sítích, jako kdyby nebyl. A to platí i pro vzdělávací instituce, jelikož na platformách jako Facebook, Instagram a TikTok tráví žáci největší množství svého času. Vytvořte své škole účet na sociálních sítích a využijte je k rychlému sdílení novinek a přímé komunikaci s publikem. Sociální sítě se hodí pro prezentaci nabízených oborů, zvaní na akce (např. dny otevřených dveří), ale i pro sdílení zákulisí a života na vaší škole.
Nedílnou součástí jsou v posledních letech také reklamy. Abyste svůj obsah dostali k co možná největšímu počtu relevantních uživatelů, podpořte příspěvky i profily na sociálních sítích placenými kampaněmi. Výhodou je jejich poměrně nízká cena a dobrá měřitelnost.
Video
Pakliže něco dokáže zábavně v několika vteřinách představit vaši školu, je to propagační video. Video formát se nyní navíc řadí (především na sociálních sítích) mezi ty vůbec nejoblíbenější. Natočit můžete:
- interiér školy,
- ukázku výuky,
- dění ve škole.
Nebojte se zapojit i samotné učitele a studenty. Tento video průlet poté nahrajte na svůj YouTube kanál, sociální sítě (pozor, pro Instagram a TikTok bude zapotřebí formát videa na výšku) a přidejte ho také na úvodní stranu vašeho webu. Tím zajistíte, že video uvidí opravdu každý, kdo na vaši školu na internetu narazí.
E-mailing
Málokterá vzdělávací instituce využívá e-mailový marketing, tudíž se může snadno stát vaší konkurenční výhodou. Že se do něj vyplatí investovat čas, ukazuje také výzkum společnosti Než zazvoní, z nějž vyplynulo, že až 52 % dotázaných by uvítalo dostávat novinky o škole prostřednictvím e-mailu.
Udržujte pravidelný kontakt se současnými i potenciálními studenty a jejich rodiči a přidejte na školní web formulář pro sběr e-mailových adres. Tím si začněte postupně budovat databázi odběratelů, kterým poté pravidelně zasílejte shrnující newsletter.
Jakmile se vaše databáze rozšíří, nastane čas na její segmentaci. Rozdělte si příjemce do kategorií podle toho, do jaké cílové skupiny spadají a na každý segment spusťte automatizace. Myslete na to, že jiné informace budou zajímat zájemce o studium a jiné současné studenty či ty bývalé.
SEO
Abyste vylepšili viditelnost školního webu a umístili se na předních příčkách ve vyhledávání na Googlu nebo Seznamu, musíte se zaměřit na SEO neboli optimalizaci pro vyhledávače. Udělejte si analýzu klíčových slov spojených s vaší institucí a přirozeně je zakomponujte do textací na vaší webové stránce. Zároveň s tím vytvořte meta popisky pro každou podstránku a ujistěte se, že je váš web skutečně responzivní.
Blog
S vylepšením SEO školního webu vám pomůže také blog. Začnete tvořit pravidelný obsah a pište články na různá témata. Jednat se může o články reportující aktivity vaší školy, prodejní články prezentující vaše obory a kurzy či odborné články, které zvýší v očích uchazečů vaši kredibilitu. Například:
- Jak se připravit na přijímačky na naši školu
- Zůstali jste pod čarou? Poradíme vám, jak si podat odvolání
- 10 knížek, které jsou perfektní volbou pro váš maturitní seznam
Přispíváním na blog dáte žákům i rodičům důvod, proč ho sledovat a opakovaně navštěvovat.
PPC reklamy
Přišlo období podávání přihlášek a vy nemáte dostatek uchazečů? Přitáhnout pozornost vám pomohou placené reklamy, které vás dostanou na první místa ve vyhledávačích. PPC kampaně fungují na principu platby za každé kliknutí na vaši reklamu. Tento výkonný nástroj digitálního marketingu může být velmi účinný, ale pouze v případě, že dokážete správně definovat svou cílovou skupinu, zacílit ji pomocí klíčových slov, která lidé využívají při hledání škol, a máte k dispozici dostatečný budget.
Jděte s dobou a vsaďte na moderní prezentaci pomocí online marketingu. Ukažte světu, čím je vaše škola výjimečná a tvořte obsah, který bude váš příběh odrážet. Proměňte svou instituci na přitažlivý brand, který přiláká nejen řadu zájemců o studium, ale i kvalitní pedagogy.